dimecres, 16 de gener del 2013

Pàgines possibles - JAMALAJÍ, JAMALAJÀ, JÀ!


Cada any celebrem el Nadal a Barcelona, amb la família. És tradició: la missa del pollet, el sopà de la nit de vetlla, la inauguració del Pessebre i cantar nadales fins que als meus nets l’Ignasi i la Clara, els hi pampalluguegen els ulls. És l’hora. Apa, a casa i a dormir!
  No passa així per Reis. Per Reis marxem a la Vall Bona. Un poble petit i amb poca gent. Això, el fred i el fum de les xemeneies el fa, encara, més nadalenc.
Els Reis que passen per la Vall Bona, són els REIS; així, amb majúscules, perquè són ells per ells mateixos; no porten seguici de carrosses plenes de paquets llampants, ni capses que sobresurten dels carruatges com si tinguessin  presa de fugir-ne. No porten dansarines amb mini vestits platejats i botes fins els genolls plenes de pailletes i que al seu pas, de tan en tan, apareix ara un Rei, ara un altre i més lluny un tercer, amb cara de avorrits, amb una munió de patges i patgeses (si és que es diu així) tirant caramels a dojo. Sí, la cavalcada a les ciutats és un espectacle lluït i curiós, cert; però els Reis de la Vall Bona són els REIS.
Aquest any han tingut un petit problema. Quan van començar a pujar la collada, al sortir de Montblanc, els pobres camells relliscaven amb el gel de la carretera; van haver de deixar-los i esperar que una carrossa improvisada anés a recollir als Mags. Es van retardar un xic, els bons Reis, però el poble sap esperar i algú va tenir l’ocurrència de començar a cantar: “Els Reis de l’Orient porten coses, porten coses...” Els nens s’hi van agafar de seguida fins que es va sentir un petard, un tro gegant, que anunciava l’arribada dels Mags. Tots, cap al Raval! I, així, mentre pujàvem el carrer costerut per fer drecera, la Clara, agafant-me de la mà em digué:
–Àvia, el Rei Negre, en què parla?
Jo, amb l’alè tallat pel fred li vaig contestar:
–Mira, nena, ara quan el vegis li ho preguntes a ell mateix.
El tractor-carrossa, folrat amb vellut i llaços, avançava lentament. Els caramels els tiraven els mateixos Reis. Fixeu-vos bé l’honor que ens feien! El Blanc, per ser el més vellet, anava assegut saludant amb la mà, mentre que el Ros i el Negre, al compàs de la música i el sotragueig del vehicle, mig ballaven, mig trotaven i se’n sortien com podien. Eren un Reis festius, propers als nens, i que aprofitaven amb els caramels allò de “tirar i encertar” avivavant més la gresca.
Després de retre homenatge al Convent, intercanviar els regals entre els Mags i les monges, i el traguet de vi dolç a què ens convidaren, bona nit que Déu ens do, i tots a dormir.
En arribar a casa la Clara em diu:
–Àvia, ja li ho he preguntat.
–El què? –jo, despistada.
–Quan he estat al seu costat li he dit: Rei, tu en què parles? I ell m’ha dit: Jamalají, jamalajà, jà. Jo no l’he entès però ell a mi sí perquè ho he notat i li he dit també que he demanat el joc de Xuxilàndia i que marxi la crisi. Llavors ell m’ha contestat: Jà, jà! Veus, m’ha entès.
L’endemà vam matinejar com mai. Tots a veure què havien deixat els Reis. Allò era Xauxa. Tot el que havíem demanat! Tot? Cap referència a la crisi. És que la crisi no té cara? No va dins d’una capseta daurada que digui: “Remei contra la crisi”? La Clara estava decebuda. Buscant bé vam trobar, amagada sota el coixí d’una butaca, una carta que deia: “Per la Clara, de part del Rei Negre: Estimada Clara, he fet cas de la teva petició. Nosaltres podem ajudar, però la crisi pertany a altres reis i altres poderosos d’aquest món. La crisi està feta de carbó del de veritat, no del dolç, i de sacs plens de pedres que fan mal quan es llencen. Portarem, més enllà de l’Orient, el teu desig al Portal de Betlem del Cel, segur que el Nen Jesús ens ajudarà a arreglar-ho. Demana-li  també tu cada dia. Estima als pares. Estima tothom. Estima als Mags i sobretot al Negre. Baltasar, rei.
La Clara va dir-me, contenta:
–Veus, àvia, com em va entendre. Em sembla que el Rei Negre serà el meu preferit!

Que per molts anys, Clara!

10 comentaris:

Família Melgosa Jurschik ha dit...

molt bo Gloria i tant reial com la vida mateixa.
Ramon

M.àngels ha dit...

Aquesta Clarona ens fa tocar de peus a terra! ja ho deia Jesús, que són els nens els qui ens ensenyen les veritats més profundes...tan de bò sapiguem fer-nos com ells!

Rafael Bosch ha dit...

Hola Glória,
Et felicito per aquests escrits tan bonics. M’ha encantat el dels Reis... O sigui que lo de la crisi: Ja, Ja!!!

Una abraçada,
Rafael

Maria Rosa Nogué ha dit...

Glòria, que bé que escrius! Ja friso de veure la teva novel.la entre les obres publicades pels exalumnes de l'Escola...Quina il·lusió! Ets un regal per a tots els que et coneixem.

Una abraçada ben amical i literària,

Rosa

Rosa Hintze ha dit...

Glòria, Bon Any 2013! A mi el 13 sempre m'ha portat sort. A veure si enguany es repeteix...
Gràcies pels teus escrits.No ho deixis de fer!. Són trossets de vida, pàgines viscudes amb el cor .Enhorabona! M'agradaria poguer escriure com tu.
Una abraçada per tu i tota la teva família!

Rosa Hintze

Montserrat Vall de Porcioles ha dit...

ohhh Gloria, que bonito. Me has emocionado...
Muy muy feliz 2013.
Besos
Montse

Elvi Caelles Subirana ha dit...

Glòria vaig estar molt contenta de conèixer-la,recors el seu marit.

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Elvi, li agraeixo profundament la seva col·laboració al mostrar-me amb tot detall la meravellosa "Escola Rural de Castellar de la Ribera en el temps de la postguerra" que amb tanta estima conserven i que tan important era aquesta informació per a la meva novel·la. Estarem en contacte.
Cordialment!

Maria Orús ha dit...

Hola Gloria,
M'has fet passar molt bones estones amb els teus escrits. Molt simpàtic i entranyable aquest darrer dels Reis i la crisi!

Gràcies pel llibre ,doblement encertat per la seva relació amb la Música ,amb el Palau i amb la teva professora del Ateneu .

Endavant amb la teva novel.la que ja sé que et té molt enfeinada ! Esperem dalerosos per llegir-la

Un petonet

Nandi ha dit...

Hola! Glòria, feia uns dies que esperava un ratet tranquil per llegir el teu bloc.

Avui ho he fet i les dues entrades m'han agradat molt. La de donar-nos les gràcies pels 5000 seguidors i la dels Reis, amb al·lusions a la Crisi, que està a l'ambient des de fa anys.
Enhorabona i gràcies a Tu perquè els teus escrits ens distreuen, ens fan aturar-nos una mica, de vegades esbossar un somriure, reflexionar, adonar-nos de les vivències que conformen la nostra vida.
Una abraçada!
Nandi