dimecres, 19 d’octubre del 2011

Pàgines possibles - DIÀLEG DE CONVENIÈNCIA

La solia veure quan, passejant, m’arribava als jardinets de Gràcia. Sempre entrecreuàvem uns mots. Però aquell dia...
–Què mestressa –vaig dir-li–, què tal la producció avui?
–Mira... –em contestà d’esma–. Poca cosa. Ahir va ploure. La gent no va venir i avui no hi ha producció. I si no hi ha producció no cobro, saps? –em va aclarir.
Com li agradava aquesta paraula tan poc encertada! La repetia sovint; crec que era per donar un toc de negoci pròsper a la seva feina.
–Escolta’m. –Em va assenyalar amb l’índex, i afegí–: Per tres-centes burilles, un euro! em paga el noi.
El noi era el seu fill.
–Deu ser difícil arreplegar tres-centes burilles, oi?
–No t’ho creguis. –Va agafar-ne una del terra i continuà–: Has de saber on les trobaràs. Si vas al passeig de Gràcia, és fàcil. Hi ha moltes botigues i despatxos. Surten a fumar al portal i quan se’n van les llencen a terra. Són llargues perquè com que xerren i xerren no tenen temps d’acabar la cigarreta.
–Bona reflexió –vaig dir-li–. Vostè se les sap totes, eh?
–No t’ho pensis. El difícil és prepara-les. Primer les haig d’escapçar per treure el bocí cremat. Desprès amb molta cura, trec el filtre. Amb molta cura, saps? –va remarcar– perquè el tabac de sota ja és bo. –Em va allargar una burilla.
–Mare meva!, però si és el que va més carregat de nicotina i substàncies tòxiques –vaig dir-li esparverada.
–Sí. –Amb to confidencial–: Però això, els que el compren no ho saben.
– Els que el compren? Què no són per al seu noi?
–No, home, no! El noi les desfà i les barreja. En fa uns paquetets de cinquanta grams. Els ven barats. També té paquetets de cent grams. Només pels amics del barri; no et pensis! Ells en fan cigarretes i apa! a fumar; i el govern que vagi dient... –acabà la dona.
La prohibició, la toxicitat, la brutícia, la salut aliena... tot se me’n va anar en orris davant d’aquesta tesi.
Vaig aixecar-me del banc i encara que per a ella un euro era molt euro, no vaig poder deixar de dir-li amb ràbia–: Què barata es ven la mort!
Just abans de creuar la Diagonal, la vaig mirar d’esquitllentes. Ella, ulls a terra, continuava cercant burilles.

14 comentaris:

Anònim ha dit...

Bona nit Glòria,
Sòc en Jordi Rubies, amic de la teva filla Paloma i soci de l'Ateneu.

Comentar-te que m'agradat aquest relat encara que es una mica "heavy", per que com tu mateix comentes, buscar burilles al terra no es gens sa i transformar-ho amb cigarrets menys. Quina misèria...

Trobo que el teu estil com el llenguatge es molt encertat. Endavant!

Una abraçada,
Jordi Rubies

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Benvingut al bloc, Jordi! Certament és "heavy" el tema però hi ha tantes coses "heavy" avui dia... Esperem amb l'esperança, que ens ajudarà a tirar endevant. Una abraçada.

Marta Domenech ha dit...

M'ha agradat molt aquest diàleg, Glòria. Gràcies, ja veig que has iniciat de valent la nova etapa d'escriptora, eh ?.

Fins el proper dimarts. Marta

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Gràcies, Marta, i sí ens veiem el proper dimars.

Josep Comella ha dit...

Hola Gloria: M´agrada molt reprende el contacte amb tú i seguir llegins-te. Una abraçada .

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Gràcies, Josep per ser tan fidel al meu bloc; és recordar amb alegria "aquellos felices tiempos..." Seguirem en contacte!

Françoise Ferrenbach Genty ha dit...

Igualment guapa i segueix tant viva amb els teus escrits.Petonets Françoise

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Françoise, ja saps que els vostres cants posen fons a les meves lletres!
Una abraçada

Jaume Gala ha dit...

Ja ho he fet i em sembla molt estimable i lloable que hi perseveris.
La sort arriba mentre estàs treballant, deia Picasso, i estava carregat de raó.
Cordialment
Jaume

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Jaume, gràcies per la teva atenció al voler llegir aquestes "Pàgines possibles" i gràcies també per la cita sobre Picasso que m'ha animat molt.
Petons a tots dos!

Nandi Cabezas ha dit...

Bona nit! Glòria,
M'alegro molt de que tornis a tenir el bloc actiu. Quan tingui un ratet l'aniré llegint.
Un petó! Nosaltres també et recordem!
Nandi

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Hola Nandi, no tinc cap dubte que ho faràs i t'ho agraeixo. Quan puguis; sense preses; saps que sempre m'hi trobaràs.
Una forta abraçada.

Alba Rebordosa ha dit...

Hola Glòria, t’havia escrit una carteta llarga al blog com a comentari i m’ha sortit l’odiós missatge que surt a vegades que no ha estat possible la connexió. Que ho intenti més tard. I ja he perdut el que t’havia escrit.
Ara només volia dir-te que t’enyorem i que el nou director és un encant. Que esperem que quan acabis la novel·la puguis tornar.
I que m’alegro que tornis a ser al blog... una abraçada molt forta i fins aviat. Alba

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Gràcies, gràcies, gràcies!
Sou unes companyes meravelloses i espero amb delit el concert de Nadal per estar amb vosaltres.
Tinc molta feina. Aquest curs és molt complicat però el fet de contestar, quan podeu els meus petits escrits, hem fa sentir més viva entre vosaltres.
Alba, una forta abraçada.