dimarts, 22 de setembre del 2015

Pinzellades d'estiu

Bons amics, en aquest últim dia d'estiu us envio un record des de l'estimació que us tinc.
Tots sabeu que la "caserna general" d'aquest temps la trasllado a Vallbona de les Monges. Estimo aquest poblet tranquil on tot sembla fàcil. Aprofito per llegir, escriure i somniar, (perquè no?) com si caminés sobre seda. Cap estridència. I encara que un gall em desperti a les sis del matí, els seus crits també fan música quan, mirant el cel, veig que va clarejant el dia i que l'últim toc de les campanes del monestir deixa pas a la vesprada. La Serra del Tallat, al fons, aguanta les quatre pedres que li resten davant dels udols del vent. En temps passats ho feren el setge, el foc i els plors.
També estimo el mar. Cada estiu m'escapo uns dies a la Costa Brava, a l'Escala. M'agrada el mar. M'agrada interpretar les seves tonalitats. Tant si es mostra calmat o brau. És el misteri de l'aigua: Color de cel que va canviant amb ell segons avança el dia, fins fer-se color nit.

Rebeu aquestes pinzellades que fan camí cap a vosaltres per la via del cor.


Les pedres del Santuari del Tallat

Encimbellat a la serra, pugna per tocar el cel. Puja-hi amb delit! Les pedres del Santuari, des de la seva talaia, guarden la Conca, la Segarra, l'Urgell, les Garrigues...

Pregunta a les pedres. Elles parlen. Tu, només escolta. Escolta amb cada sentit i deixa que el silenci ompli de paraules el teu cor. No sents les salmòdies dels monjos quan, segle rere segle, regalimaven serra avall competint amb el cant i les volades dels ocells?

Pregunta a les pedres. Elles callen. Tu, només escolta. Escolta els esglais de la guerra, el remor de metralladores, els gemecs del dolor.

A l'esplanada davant del Santuari: olor de farigola florida i brunzit dels molins del parc eòlic del Tallat. Dies vindran!

És hora de reprendre el camí. Parla'm dels teus silencis fets paraula. Només emporta't, avall, totes les estrelles de la nit, l'ordre i el concert de la natura. Tanca els ulls del passat i del demà. I recorda, tan sols, que les paraules i els silencis de les pedres del Santuari -la pau no va amb la guerra- seran, per sempre, el teu present, el teu ara, el teu moment. Dies vindran!


M’agrada el mar


M’agrada el mar.
M’agrada quan juga entre les roques
blau-verdós, coquetejant.

M’agrada el mar
i l’escuma riallera
que, blanca,
puja i baixa tot dansant.

Mar immens. Mar de l'Escala
voltat de pins i d’atzavares
i la roca, davant meu:
blanca gavina que reposa
i prem suau la trèmula onada,
que no gosa
arribar a la platja
i fer-li mal.

Ara me’n vaig
i deixo la mirada
presa i captiva
en ton mirall,
però tornaré a rescatar
d’entre l’onada
la meva pobra ànima
que, enamorada,
necessita d’aquest mar
i dur-lo amb ella terra avall.

16 comentaris:

Nuria Farran ha dit...

Gràcies Gloria!! Aquestes pinzellades d'estiu i de despedida m'han emocionat per lo bonicas que son!
Desitjo que haviat "tornis" a deleitar-nos amb els teus sensibles escrits.
Una admiradora i seguidora teva.
Núria

Unknown ha dit...

Pinzellades de traç fi quan unes paraules valen tant com mil imatges.

Jaume Gala ha dit...

Bon traç per descriure sensacions, sentiments, vivències... M'agrada assaborir a glopets els teus escrits tan acurats, plens de sensibilitat, orfes de res superflu, que ens ajuden a somiar i a viatjar als llocs que ens plasmes.
Una abraçada ben gentil, benvolguda col·lega.
Jaume Gala

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Jaume, més HAIKUS, please! No ens deixis orfes de la seva sensibilitat.
Per què no ens publiques alguns poemes del teu currículum? Gràcies.

REM ha dit...

Moltes gràcies, Glòria.

Gloria Ribera Salvador ha dit...

De tan en tan va bé que ens toqui el sol... Moltes gràcies a tu!

Jesús Cruixent ha dit...

Delicioses paraules. Com sempre.

Angels Berengueres ha dit...

Felicitats, Glòria. Ho fas tan breu i bonic que es pot llegir amb plaer...

Una abraçada!

Rosa Maria Piquer ha dit...

Glòria, gràcies! Gràcies per compartir-ho! Aquest estiu no hem coincidit a Vallbona, però igualment et desitjo una tardor curulla de bons fruits per a tu i els teus

Rosa Hintze ha dit...

Gràcies, Glòria per regalar-nos aquestes pinzellades d'estiu plenes de sensibilitat.
No ens deixis orfes dels teus escrits!

Jordi Gasch ha dit...

Una abraçada. Gràcies pels teus pensaments i escrits.

Rafael Bosch ha dit...

Moltes gràcies, Glòria!
Conec una mica les terres de que em parles. Tinc un amic a Rocallaura i, a casa seva, hi hem fet moltes calçotades. També hem pujat al Santuari del Tallat i, per descomptat, hem visitat el Monestir de Vallbona. Es una terra molt bonica i la saps descriure molt bé. Desitjo que hagis passat un estiu espléndit, amb tota la familia. Ara a aprofitar la tardor, que es una estació de serenor, tranquilitat i reflexió.
Espero veure’t en el concert de celebració dels 15 anys de la Cora, cantaire fundadora!

Una cordial abraçada d’en
Rafael

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Rafael, i no em vares avisar? No saps com ens hauria agradat veure't. Casa nostra és casa teva. Espero que una altre vegada...
Si Déu vol, estaré cantant amb vosaltres. En tinc moltes ganes!

Roser Burgués ha dit...

hola Gloria:
Rellegint les teves pinzellades, m'he commogut. Ets una gran escriptora, i sensible. Gràcies per compartir.

Gloria Ribera Salvador ha dit...

Gràcies a tu, Roser, per ser-hi!

Robert Cama Damases ha dit...

Glorìa, gràcies per aquestes pinzellades de colors i de paraules que em vas enviar.
I perdona que no t'hagués dit res pels interessants comentaris que em vas fer sobre l'ermita de Sant Romà. Ës romànica i està documentada de finals del s. XI. Tal com tu dius la portada no és pas romànica. Crec que és una restauració feta al s. XVII En aquells temps, no hi devien "patir" massa per conservar l'estil. Però, com que segurament es deteriorava, el que els devia interessar és que no s'ensorrés, encara que la porta i les dues finestres no "lliguessin" amb el romànic.

En canvi, avui dia, tan el teu Sant Pere com el meu Sant Romà, estan a punt de convertir-se en un munt de pedres. I no és qüestió de demanar que s'arreglin , mirant el tema sota l'òptica religiosa, sinó per estètica, per l'art romànic, per les nostres arrels , per la nostra terra.
Segurament que -encara que faci fred- a mig novembre, que és Sant Romà, l'Espai Poètic de la Plana de Guissona hi farà al seu entorn unes lectures de poesia. Si es dóna el cas, ja t'ho escriuria.
Bé, noia,que passis una bona tardor.

Una abraçada.